Promotie
Pepsi maakt erg veel reclame. Ze hebben de afgelopen jaren vele manieren gehad van reclame maken. Reclamespotjes op tv bijvoorbeeld. Het viel ons op dat er vele bekende mensen worden gebruikt in de reclamefilmpjes: Pink, Beyonce, One direction, maar ook internationale voetballers: Lionel Messi, David Luiz, Mario Gomez, Etc... Door deze actie door bekende mensen te gebruiken in de reclame, spreekt pepsi een grotere doelgroep aan bijv. fans van de bands, zangers en zangeressen, de voetballers. Dit is een vorm van paid media en heeft te maken met sportsponsoring en leidt tot free publicity doordat het blijft hangen bij de kijkers. Audiovisuele en interactieve media is hier ook sterk bij betrokken.
Ook is Pepsi de laatste tijd een sponsor van verschillende tv-programma’s, dit doen ze met het nieuwste product Pepsi Next, hier past de televisiesponsoring dan weer mooi bij. Het organiseren van Super Bowl wordt geheel door pepsi geregeld, er is zelfs al sprake van dat de zangeres Katy Perry hier gaat optreden, zij komt dan ook uit voor het product. Het is niet precies een cultuursponsering maar het heeft er zeker mee te maken vanwege het organiseren van een eigen evenement.
Het gaat niet alleen via de media, in de grotere steden zijn er soms medewerkers van Pepsi, die Pepsi aan het promoten zijn. Dit doen ze door op straat te gaan staan met gekoelde mini-Pepsi blikjes en ze uit te delen. Als ze een nieuwer product hebben, willen ze dit graag op de markt brengen met een ‘betere’ versie bijvoorbeeld minder suiker. Mensen op straat delen dit uit, mensen spreekt het aan, omdat we met z’n allen gezondere dingen willen gaan nuttigen en minder suiker binnen willen krijgen. En zo komt het nieuwe product in aanraking met de consumenten. Een prachtig voorbeeld voor reclame op straat. Dit valt precies onder de noemer outdoor media en een vorm van persoonlijke verkoop, er is geen bepaald type van persoonlijke verkoop maar verkoop op straat is zeker een dienst alleen wordt het op straat gedaan en niet via sites, folders of in winkels.
Sales promotion wordt eerder gemaakt door de winkels die pepsi verkopen. Pepsi zelf blijft gewoon goed verkopen aan de ketens die pepsi willen hebben, en zij verkopen het, het maakt niet uit hoe.
Maak jouw eigen website met JouwWeb