Plaats

De hoofdvestiging van pepsi van de wereld zit in Purchase in New York, in Nederland zit deze in Utrecht. Pepsi verkoopt zijn producten vooral in supermarkten, bijv. de Albert Heijn, C1000, maar ook kleine ketens, bijv. Een tankstation of een klein kioskje op het station. Pepsi maakt het meest gebruik van indirecte distributie, omdat het altijd via groothandels en andere winkels gaat om aan pepsi te kunnen komen. Daarnaast gebruikt Pepsi een lang kanaal in het indirecte distributiekanaal, omdat er vele handelingen gebeuren en vervoersmiddelen om pepsi naar de betreffende ketens te importeren.

De strategie die pepsi gebruikt bij de distributiekanalen slaat het meeste op pull- of trekstrategie, vanwege de reclames op tv met bekenden/tv-programma’s sponsoren. Doordat bekenden pepsi drinken zou het bij ons moeten aanslaan om ook Pepsi te gaan drinken. Ondanks dat pepsi het goed doet, blijft coca cola de grootste vijand van Pepsi die ze misschien wel nooit gaan verslaan. Dit zie je ook in de supermarkten terug. Coca Cola staat meestal op ooghoogte en pepsi vaker iets meer daarboven of net eronder. Nooit precies op ooghoogte voor de meeste mensen in ieder geval.

Pepsi blijft ook met nieuwere producten komen en komt ook steeds meer in de belangstelling, ze zijn dus zeker bezig met de interne logistiek om ook pepsi vroeg of laat op ooghoogte te krijgen in de schappen van de supermarkten. Ook het optimale transporteren naar de ketens die pepsi graag willen verkopen, doet pepsi erg goed. Dit valt onder externe logistiek.