AIDA-principe
Het AIDA principe is uitgevonden door St Elmin Lewis in de 19e eeuw. Het beschrijft 4 stappen die leiden tot een aankoop.
A= Attention
I= Interest
D= Desire
A= Action

Attention
In het begin moet je mensen voor je zien te winnen. Je wil dat zij jouw product leuk vinden en gaan kopen. Je gaat bijvoorbeeld een reclame maken, hierbij moet je zorgen dat je beelden gebruikt die jouw doelgroep meteen aanspreken. Ook op het geluid moet goed gelet worden, het geluid moet bij jouw product passen. Een goede slogan is ook erg belangrijk.
Interest
Je wilt de aandacht vasthouden. Je gaat bijvoorbeeld demonstraties geven of mensen het product laten testen. Ook wil je zorgen dat jouw doelgroep het steeds interessanter gaat vinden. Je zorgt bijvoorbeeld dat jouw product bij iedereen in de buurt verkocht wordt.
Desire
Hier gaat het om verlangen. Nu de mensen het interessant vinden, moet je zorgen dat ze het product ook willen kopen. Je wilt zorgen dat de mensen denken dat ze het nodig hebben. Je kunt bijvoorbeeld allemaal voordelen gaan noemen van jouw product (ten opzichte van andere producten van hetzelfde).
Action
Vanaf nu kunnen de kopers in actie komen. Je wil dat jouw product verkocht wordt. Je stelt je klant in de gelegenheid om jouw product te kunnen kopen.
Het AIDA principe wordt gebruikt om een plan te maken om jouw product het best te verkopen. Je kunt volgens de bedenker van het AIDA principe niet meteen je product verkopen voordat je de andere stappen hebt opgevolgd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb