Verkoopresultaten

De precieze verkoopresultaten heeft Pepsi niet vrijgegeven aan het publiek. Maar we kunnen wel stellen dat de verkoopresultaten na de Coca Cola oorlog en na hun eigen reclames zijn verbeterd. Ook is Pepsi veel bekender geworden waardoor ze meer verkochten en later hun product konden verbeteren. Daarna konden ze hun imago nog sterker maken en zo dus nog meer producten verkopen. Er zit hier dus een heel groot verschil in, als deze oorlog er niet was geweest was Pepsi veel minder bekend geweest. Niet alleen de oorlog heeft geleid tot bekendheid, Pepsi was fanatiek bezig met promotie. Er kwamen super veel reclames op tv (ook tegen hun concurrenten) maar ook op de straten met bijvoorbeeld affiches, posters etc. die ervoor zorgden dat hun merk bekender werd. Ook in de supermarkten en op hun product zelf werden bepaalde teksten etc. gezet om Pepsi bekender te maken. Er werden ook acties gehouden (korting, gratis iets erbij krijgen etc.) om Pepsi bekender te maken en meer te verkopen. De verkoopresultaten zijn enorm omhoog geschoten na de jaren 80 toen de cola oorlog was, maar ook de reclame campagnes geweest zijn.

Zijn er nog andere factoren van invloed geweest op het resultaat?

Pepsi heeft voornamelijk bereikt wat ze wilden bereiken door reclamecampagnes te voeren. Maar een andere belangrijke factor waardoor Pepsi zo succesvol is geworden is het succes van Coca Cola. Coca cola was er namelijk eerder en dit was een groot succes. Het bedrijf Pepsico besloot het product na te maken en zo ook een succesvol merk te worden die ook de smaak cola maakte.

Cola-oorlog
Doordat Coca Cola zo populair werd en de smaak cola toen nog vrij nieuw was en Pepsi al gauw ook met de smaak cola kwam werden ze heel snel bekend. Omdat er een geheel nieuwe smaak kwam en er nog weinig merken van waren werden de eerste merken al gauw bekend, waaronder dus ook Pepsi. Er ontstond een zogenoemde cola-oorlog. Aangezien the Coca Cola Company al jaren de monopolie had op frisdrank probeerde Pepsi er tussen te komen (met hun Pepsi cola) en dat leidde tot een oorlog. 

Door deze concurrentie en oorlog kwamen er ook allerlei promoties tegen Pepsi door the Coca Cola Company, wat eigenlijk leidde tot meer merkbekendheid van Pepsi zelf. Ze kregen als het ware gratis publiciteit. Er werden niet alleen reclames laten zien voor hun eigen product, maar ze toonden ook reclames die tegen hun concurrent was gericht. Dit soort concurrentie is vaak geliefd onder het publiek waardoor beide merken bekend werden.

Door deze publiciteit konden ze meer geld in hun product stoppen (meer verkoop) waardoor ze de jaren daarna hun product enorm konden verbeteren waardoor ze hun imago nog meer versterkten en Pepsi een serieuze concurrent werd van Coca Cola. Uiteraard heeft promotie hier een hele belangrijke rol in gespeeld (reclames op bijvoorbeeld tv maar ook affiches etc.).

Imago versterken
Tot op heden is promotie nog steeds een hele belangrijke invloed van Pepsi maar ook van Coca Cola en daarmee zijn ze nog steeds bekend, zet maar eens de tv aan en je ziet genoeg reclames van de twee merken. Maar niet alleen dat in de marketingmix heeft een rol gespeeld. Zoals eerder al genoemd heeft Pepsi zijn product enorm kunnen verbeteren door eerst de goede promotie (van onder andere de cola-oorlog) doordat ze meer geld te besteden kregen om hun product te verbeteren. Hierdoor werd bijvoorbeeld de verpakking een stuk aantrekkelijker gemaakt wat ook weer heeft geleid tot een professioneler uiterlijk waardoor meer mensen de producten zijn gaan kopen.

Prijs is ook een factor geweest. Men moest namelijk concurreren met de prijs van Coca Cola. In het begin was dit voor Pepsi ook moeilijker omdat ze nog minder bekend waren en minder produceerden waardoor het allemaal nog niet goedkoop ging waardoor automatisch de prijs hoger was. Hier had Coca Cola wel voordeel bij. Maar ook weer door de oorlog heeft Pepsi meer inkomsten gekregen en konden ze meer produceren waardoor het goedkoper werd. Zo kwam er dus ook schommeling met de prijs en het pakte gunstiger voor hen uit, wat ook weer in de verkoopresultaten is getoond (meer verkoop). Voornamelijk deze factoren hebben er voor gezorgd dat Pepsi zijn imago heeft kunnen versterken en kwalitatief verbeterd is en zo ook resultaten heeft gekregen. Plaats is niet van invloed geweest voor de resultaten bij Pepsi gezien cola wordt gemaakt in de fabrieken en in supermarkten wordt verkocht wat geen invloed heeft op de marketing of de verkoopresultaten.

Maak jouw eigen website met JouwWeb